_____________________________________________________________

________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________

"artikel ini hasil olahan Ain Syafiqah, Naqibat Usrah Syazuliah"


Fenomena facebbok yang menular diseluruh dunia semakin pesat. Zaman ini ,sesiapa yang tidak tahu tentang facebook dikategorikan sebagai buta IT. Benarkah? Terpulanglah kepada anda untuk menentukannya. Tetapi sekadar berkongsi maklumat daripada kajian yang dilakukan, FACEBOOK ini dimiliki oleh Mark Zuckerberg seorang graduan sains komputer dari Universiti Harvard. Beliau ialah anak pasangan yahudi Erdward dan Karen Zuckerberg. Apa kaitan Zuckerberg dengan Palestin??

Semasa di Harvard, Zuckerberg menjadi anggota Alpha Epilson Pi (AEPi) yang aktif. Pertubuhan ini membuka keahlian kepada seluruh pelajar universiti berbangsa yahudi di A.S. Asas utama didalam pertubuhan ini adalah semangat kepimpinan dalam kalangan mahasiswa yahudi sekaligus menjadi pemimpin bangsa dimasa akan datang yang benar-benar memahami idea, nilai dan etika yahudi.

Manakala laman blog Rizki Yudhistira seorang pakar IT memetik kata-kata yang dilontarkan oleh Joel Leyden yang memanfaatkan sepenuhnya Facebook untuk menyokong tentera Israel semasa peperangan di Gaza. Siapakah sebenarnya Joel Leyden ini? Beliau adalah wartawan pemilik Israel News Agency dan mencipta laman web komersil pertama di Israel. Beliau juga membuka laman web Perdana Menteri Israel dan tenteranya.

Leyden mencipta sendiri facebooknya selepas 3 jam serangan pertama yang dilancarkan Israel keatas Gazza. Menerusi facebook beliau, Leyden membakar semangat tentera Israel. Leyden mengambil peluang untuk menerangkan kenapa perlu Israel melancarkan perang keatas penduduk di Gazza yang dilabelkan sebagai 'pengganas islam'.

Di Indonesia, Kumpulan Cyber Jihad yang diketuai oleh Muhammad Jibroiel atau Prince of Jihad yang memperjuangkan suara Islam dan jihad akhirnya tidak dibenarkan untuk menggunakan Laman Sosial Facebook ini. Pihak pengurusan Facebook telah menutup akaun yang dimiliki oleh kumpulan Cyber Jihad seperti yang dilaporkan oleh eramuslim.com.

Di Indonesia juga, laman facebook yang dikendalikan oleh Kumpulan Arrohmah dan Cyber Jihad mempunyai keahlian paling ramai. Mereka tidak terkejut apabila facebook milik pejuan Islam itu ditutup kerana sudah maklum bahawa Laman Web Sosial itu milik Mark Zukcerberg yang juga anggota Alpha Epison Pi(AEPi). Persoalannya, kenapa facebook milik Leyden tidak disekat tetapi facebook milik Cyber Jihad dan Arrohmah disekat? Sedangkan kedua-duanya membakar semangat pejuang agama masing-masing.

Keuntungan bagi Facebook berdasarkan Cost Per Clik (CPC), sekali klik $0.50. Jika satu hari 1000 orang yang mengklik pada facebook cuba bayangkan jika ada 10 atau 20 iklan, kiralah sendiri. Cuba anda bayangkan berapa banyak wang yang mengalir untuk membiayai peperangan di Gazza? Lebih malang, sumbangannya itu datang daripada orang islam sendiri. Dengan hanya klik sahaja pada FACEBOOK, kita turut sama menyumbang kepada Israel. Coretan ini hanya sekadar perkongsian ilmu, memang ramai tidak dapat menerimanya dengan baik, walaupun begitu apa yang semua datang dari Allah, yang buruk didalam penulisan ini semuanya datang dari diri yang lemah ini. Tepuk Dada Tanya Iman, Nanti Anda Akan Perasan!

Nukilan Mutiara Nabawi Thursday, December 24, 2009

Daftar disini

Photobucket

LOG MASUK


TV USRAH

______________________________________________________