_____________________________________________________________

________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________


SALAH satu aset kehidupan yang sangat berharga dalam kehidupan ini ialah masa atau waktu. Masa ada kalanya tidak berharga, jika kita tidak pandai mengurus dengan baik. Masa yang berharga ialah masa yang diurus dengan sempurna dan bijaksana. Kedua-duanya memberikan implikasi kepada kita. Lantaran kedua-duanya tetap akan menjadi sukat-sukat dalam menentukan sejuah mana kita mampu mengendalikan kehidupan dengan sebaiknya. Waktu adalah milik manusia yang paling berharga. Oleh kerana itu pergunakanlah waktu sebaik mungkin, kerana apabila waktu berlalu tidak akan kembali lagi. Berbeza dengan suatu benda yang telah hilang, masih mungkin boleh dapat dipertemukan kembali.
Manusia yang berakal, menghadapi waktunya bagaikan orang yang kikir yang memiliki sesuatu yang mahal. Ia tidak akan mensia-siakan sekejap pun terhadap sesuatu yang sedikit, apalagi yang banyak. Ia selalu menghitungkan bagaikan setiap wang yang keluar harus mendapat imbalan yang wajar. Ia juga selalu berusaha untuk menempatkan sesuatu di tempatnya yang layak. Begitulah orang-orang yang mempergunakan wang dan demikian pula seharusnya kita mempergunakan waktu. Kendatipun demikian, ia bukan merupakan satu perkara yang mudah untuk dilakukan jika sekiranya kita sendiri tidak memberikan perhatian sewajarnya nilai dan kebaikan yang ada padanya. Ramai orang menyesal setelah usia meningkat jauh dari dunia remaja dan belia.
Ramai yang merenung jauh nilai waktu yang ditinggalkan dengan penuh kekecewaan, kembali di saat masa yang berharga sudah semakin sukar untuk dijangkau dan tidak akan kembali lagi. Ramai yang merasakan alangkah indah dan baiknya sekiranya waktu usia muda remaja dipergunakan dengan sebaiknya. Ramai yang mahu kembali ke usia remaja dan muda belia, agar mereka dapat merancang kehidupan dengan lebih teliti dan kemas kini. Namun segalanya sudah berlalu dan semakin jauh dari kita. Sejauh yang kita tinggalkan tanpa membawa kenangan manis dan kesan yang mendalam. Namun tidak kurang juga yang merasa bahagia dan berbaloi dengan apa yang mereka lakukan dan sediakan semasa usia masih lagi gagah dan perkasa. Kini mereka menuai hasilnya, sambil terus melangkah dengan menikmati kebahagiaan yang menjadi idaman sewaktu mengatur kehidupan yang sebaiknya.

Nukilan Mutiara Nabawi Friday, April 3, 2009

Daftar disini

LOG MASUK


TV USRAH

______________________________________________________